12 December 2012

Final Exam : Day 3 Part 1

Assalamualaikum~

Kenapa ada part pulak untuk post ni? haaaa... sebabnya untuk ari ketiga exam ni ada 2 kertas, Propeller dengan Mechanic of Materials atau MOM. Disebabkan tak nak campur 2 subjek ni dalam 1 post, bagi part 1 ni aku dahulukan Propeller sebab kertas ni yang kene amek dulu.

Propeller.... dengar perkataan ni cam senang je kan topik die. yelah, kipas nye pun adoyai. Tapi bile study masuk bab turboprop, memang adoyai la. tapi naseb baek esei tak kuar pasal Turboprop Propeller. Ada pon pasal reversible propeller.

Akhirnya., segala penat lelah menelaah esei yang dicedok dari buku teks Powerplant tak sia-sia, hahaa~. Punya la lebar senyum masa jawab kertas periksa sebab semua yang dispot masuk. Bab MCQ jangan cakap la, soklan yang ulang je dari dulu. Tipikal la sebab bidang ni, tak bley nak ke laut sangat soklan die, jadi kene putar belit topik yang same la.

Kene telaah betol-betol kitab ni sebab nak fokus kat lesen
bahagian reciprocating powerplant


Papepun, esei die macam biasa, 5 soklan pilih 3. tapi banyak kuar pasal constant speed propeller, jadi sape yang pilih pasal tu macam jawab soklan yang same je la. Kalau betul-betul yakin ngan jawapan kite.

Ok, bagi soklan pertama, pasal engine power absorption. Kite kene terangkan 3 faktor yang efek propeller untuk serap kuasa enjin. Yang ni kene rajin cari kat tenet sebab agak susah nak cari dalam buku. Lepas tu, die mintak terangkan operasi constant-speed propeller with counterweight masa underspeed condition. Yang ni cedok dalam buku teks Jeppesen Powerplant Chapter 12 Section C. tapi kene pandai karang ayat sebab takde direct explaination dalam teks. Cuba gabung operasi controllable prop ngan constant speed.

Soklan kedua pasal Propeller Pitch, yang ada effective pitch bagai tu. Yang ni kene lukis diagram skali. Yang ni agak direct from the text book. Yang bahagian b plak kene terangkan operasi Deicing untuk Propeller. lagi skali cedok dalam teks.

Soklan ketiga pasal disadvantages of reversible propeller. Guna common sense pon bley jawab yang ni. lepas tu die tanya soklan pasal constant speed prop lagi!!! Same macam soklan 1 je, cuma situasi je lain, tapi operasi lebih kurang. Die bagi situasi masa pilot nak perlahankan a/c.

Soklan keempat berkenaan daya yang ada kat propeller. Die mintak 5 major forces, yang centrifugal force dan sedaranye tu. Bahagian b pulak die mintak prosedur Blade Tracking. Senang je kan, walaupun bagi yang ponteng workshop, hahaa :P.

Soklan kelima pasal klasifikasi propeller, bukan yang pusher dan trackor. Yang ni pasal kelas propeller, fixed pitch, ground adjustable,...... dan dia mintak operasi variable pitch propeller untuk 1 kitaran hidup (taxi - t/off - climb - cruise - descend - approach - landing). Yang ni agak leceh. Tapi selamat menjawab bagi yang pilih soklan ni.

Orait, rasenye tu je la (kot) bagi kertas Propeller. Kalau nak tau pasal MOM sila tunggu post part 2 pulak okey!


This is 2nd Lt. Hj. Wan Ersyad, signing off. 

~DREAM TAKES FLIGHT~

No comments :

Post a Comment