07 June 2013

Final Exam Jan'13: Piston Engine 2

Assalamualaikum~
Bismillah~

Kali ni aku nak share2 pasal paper piston 2. Camne nak start.. sebab aku da lupa apa yang kuar. hahaah. Haaa, paper dia ada 2 bahagian, bahagian objektif ngan esei, objektif dia ada 60 soalan, tadaaaaa.... masyuk kan? Bahagian esei plak ada 5 soalan pilih 3 soalan. dah tau kan? Ok selamat menelaah.... hahahaahh, nak tau lebih lagi kene sponsor aku. 

Bahagian objektif aku tak bley nak tolong banyak sangat, sebab sume die amek lam nota. Aku pon tak terjawab, nak tolong orang lain memang tak dapat la. Aku hanya boleh bagi tips cari bank soalan objektif pastu latih tubi banyak. InsyaAllah bley la jawab sparuh dari soalan dia.. hahaa. Aku revision berjambak-jambak set soalan pon tak sampai sparuh kuar. 

Bahagian esei plak, soalan pertama pasal Normally aspirated engine. Dia suh cerita pasal komponen utama enjin tu. Tak silap ada 4. Aku pon da lupa-lupa.Mungkin ada kene mengene ngan air intake kot.hahaahaa, kalau silap jangan marah, sape suh tak study.

Soalan kedua pasal komponen dalam carburetor. Senaraikan komponen pastu explain. Dumdam dumdam selesailah jawab. Yang penting kene ringkas dan padat, tak yah nak ayat Shakespeare sangat. Bukan nak jawab literature pon.

Ni dia contoh float type carburetor

Yang ketiga pasal lubrication. Kali kene huraikan 5 karakter lubrication oil. Macam biasa, ringkas dan padat. Yang basic la, karakter dia reduce friction, cleaning, prevent corrosion, sealing, absorb heat. Dapat??? yang len kene goreng2 sendiri k.

Soalan no. 4 pasal carburetor lagi. Tapi yang ni kene explain pasal 5 sistem yang ada lam carburetor. Alaaa.. yang idling, economizer bagai tu... senaraikan pastu hurai.

Last, pasal magneto. Dia suh lakar gambarajah skematik magneto. Ada dua, high tension ngan low tension. Tak silap dia suh lukis yang high tension nye..kot. Hahahaaa.

Macam ni kot skematik die..heh

OK sume?? macam kacang kan? memang la, dah aku bagi tips, kalau tak bagi gelak korang beramai-ramai dalam dewan periksa. haahhaa.. Trademark aku bile exam aku kuar bila da abes masa, baru nampak cam jujur sket, hahahaa. penah staff yang jaga dewan tanye aku, senang sgt ke soalan, sebab sume da cabut, kecuali aku yang sesorang dalam bilik periksa. hahaah...

This is 2nd. Lt. Hj. Wan Ersyad, signing out.

~DREAM TAKES FLIGHT~

2 comments :