14 December 2012

Final Exam : Day 4

Assalamualaikum~
Bismillah~

Okey... post pasal final exam ni agak tertunggak. tapi takpelah, bulk terus la pasal post exam. Post ni adalah untuk hari yang keempat peperiksaan semester 5 July 2012 Bachelor Aircraft Engineering Technology in Mechanical. untuk hari keempat, seperti yang diberitahu di post lepas, untuk kertas Computer Aided Engineering (CAE). Kat MIAT kitorang blaja guna perisian CATIA V5 untuk CAD dan NASTRAN untuk finite element analysis. Agak berguna kalau berminat dalam bahagian rekaan/designing.





Projek yang berjaya dihasilkan
(bukan aku yang buat, hehehh. duk kat Mekah lagi masa tu)








Berbalik kepada tujuan post ni, untuk kertas CAE, ada 2 bahagian, A dan B. Bahagian A ada 6 soalan jawab 3 manakala bahagian B ada 3 soalan jawab 2. Bahagian A lebih kepada teori dan definisi, bahagian B untuk pengiraan finite analysis.

 Kita mula dengan bahagian A, soalan pertama berkenaan Catia Workbench. Soalan yang paling senang serta direct. Senaraikan 5 jenis workbench yang ada dalam kategori mechanical part design. Lepas tu berikan extension workbench tersebut, contohnya Sketcher.CATPart. Ternyata senang, free marks.

Soalan kedua, pasal Assembly Design. Nyatakan jenis Assembly dan mana lebih efisyen untuk reka a/c.

Soalan ketiga pasal Assembly jugak, rasenya lah. mungkin ada sedikit drafting. maaf kalau tak terperinci, dah lupa..hahahaa~ sebab tak pilih soalan ni.

Soalan keempat berkenaan Finite Analysis. dia suruh senarai dan terangkan jenis elemen asas dalam FEA sekali dengan contoh. Nak senang lagi, bagi je 1D,2D,3D (nyatakan sekali 1D tu apa k).

Soalan kelima Finite Analysis lagi, cuma yang ni dia mintak step dalam FEM. Ada 5 steps sumenye. Terang dengan contoh sekali.

Soalan keenam dan terakhir bagi bahagian A, dia mintak prosedur dalam FEA. Ada tiga prosedur, pre-processing,processing, post-processing. Nyatakan dengan terperinci.

Bagi bahagian B, soalan 1 dan 2 lebih kurang sama. Dia bagi beam/silinder yang ada 2 seksyen pastu cari global stiffness, reaction forces, displacement, dengan force. Cuma soalan 1 diameter dia berlainan, material sama manakala soalan 2 diameter sama, material berlaian.

Soalan 3 pulak dia bagi spring, sebijik sama macam dalam slides/nota FEA.


Contoh FEA dalam nota

Senang je kan kertas CAE? blaja je susah,tu pon bila masuk NASTRAN (bagi aku la). Tapi bagi budak MIAT yang kejar lesen, subjek ni lulus pon da okey. Tapi ada je penuntut MIAT dapat kerja ngan PROTON sebab excel dalam subjek CAE. Furlohhh, blaja 4 taon subjek majoriti a/c maintenance tapi sebab excel 1 subjek je da ditawar kerja. Nampak tak rezeki di situ?

Apa-apa pun tunggu je post untuk hari terakhir peperiksaan.

This is 2nd Lt. Hj. Wan Ersyad, signing off.

~DREAM TAKES FLIGHT~

No comments :

Post a Comment